Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.


Varning för nätbedrägerier

Med jämna mellanrum förekommer det flera olika försök till bedrägerier via Internet.

Exempelbild

Med jämna mellanrum förekommer det flera olika försök till bedrägerier via Internet - både via sms och via e-post - som uppges komma från oss eller andra banker. Som kund i banken uppmanas du att uppge ditt bankkortsnummer, dina inloggningsuppgifter till internetbanken m.m. Skälet uppges ofta vara att det uppstått ett problem i bankens system eller att uppgifterna måste uppdateras.

Ett exempel är att bedragarna påstår att ditt kort har spärrats på grund av fel faktureringsinformation och du uppmanas ofta att klicka på en länk för att uppdatera dina uppgifter.

Varken vi eller andra banker ber om känsliga uppgifter på detta sätt!

Lika ofta påstår sig bedragarna höra av sig från andra aktörer som exempelvis Post Nord eller Telia.

Ett annat bedrägeriörsök som blivit allt vanligare är via Facebook. Där någon som uppger sig vara en vän, kollega eller annan bekant kontaktar dig och ber dig om olika saker. Exempelvis ombeds du logga in på din internetbank eller så vill man ha uppgifter om ditt bankkort eller konto.

Lämna aldrig ut känslig information som kortnummer, inloggningsuppgifter eller kontonummer - inte ens till någon som du tror att du känner.

Det är det säkraste sättet att undgå att bli lurad...

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Lekebergs Sparbanks logga