Hoppa till textinnehållet

Bedrägerier via sms, mejl och nätet

Bedrägerier på nätet, via sms, samtal och i sociala medier är vanliga. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig på sms, mejl eller telefon och ber om information. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.

Agera snabbt vid bedrägeri

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaper

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.

3 sätt att skydda dig mot bedrägerier

  1. Använd inte Mobilt BankID på uppmaning av annan.

    Använd aldrig din säkerhetsdosa eller e-legitimation, som Mobilt BankID, på uppmaning av annan.
  2. Lämna aldrig ut personlig information.

    Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter till någon annan.

  3. Vi frågar aldrig dig om personlig information.

    Vi frågar aldrig efter personlig information eller dina koder om vi kontaktar dig. Lämna aldrig ut uppgifter

Grafik med text Kom ihåg!

Öppna aldrig din e-legitimation på uppmaning av någon

Vanliga bedrägerier - och hur du undviker dem

Nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Via e-handelssajter

Via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Mer information , tips och guider

Friends waiting for the train, looking at the mobile together

Om någon erbjuder hjälp

Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig förskott.